Först lite om vad en slutbesiktning har för juridisk betydelse.
Vid slutbesiktningen bedömmer besiktningsmannen om huset uppfyller kraven som finns för en bostad och godkänner då entreprenaden. Ansvaret för byggnaden övergår då till byggherren kl 24.00 på kvällen den dagen. Se till att du har försäkring som gäller från den kvällen. Observera att en godkänd entreprenad på inget sätt betyder att själva huset i detalj är “Godkänt” och att man får leva med de fel som finns eller man upptäcker senare.
Om du har en generalentreprenad, dvs ett avtal med en husleverantör (HL) och ett avtal med en entreprenör (EN), så är det lite olika regler som gäller beroende på om reklamationen gäller själva husleveransen eller entreprenaden. För själva husleveransen gäller Konsumentköplagen. Du kan läsa den här. Bara att läsa, inte så invecklat. För entreprenaden gäller Konsumenttjänstlagen som du kan läsa här.
Om vi tar entreprenaden först. Enligt Konsumenttjänstlagen har du under de första 6 månaderna efter slutbesiktningen rätt att reklamera alla fel som du upptäcker. Detta oberoende av om besiktningsmannen borde ha upptäckt dem eller inte och även om besiktningsmannen inte ansett det vara ett fel men du anser det. Alla fel du reklamerar betraktas enligt lagen som verkliga fel som fanns vid slutbesiktningen om inte entreprenadfirman kan visa att du själv orsakat dem. Det räcker inte med att EN påstår att felet inte finns eller påstår att du själv orsakat det. EN måste i så fall visa att felet inte finns eller att du själv åsamkat det. Det enda sättet för EF att visa detta är att ni gemensamt utser en besiktningsman som avgör detta.
Viktigt! Du skall reklamera inom skälig tid, helst inom 2 månader efter att du upptäckt felet annars kan du förlora din rätt att få felet åtgärdat. Så, bäst är att omgående lägga ett mail till EN, HL och eventuell säljare. Skicka alltid reklamationer till alla tre då det kan vara svårt att avgöra vem som är ansvarig.
Åtgärdas inte felet inom skälig tid sätter du i ett mail ut en sista frist, datum, för då felet skall vara åtgärdat. Har inte felet åtgärdats då så har du rätt att låta någon annan åtgärda felet och skicka en räkning på kostnaden till EF. Du kan ju också föreslå en ekonomisk uppgörelse om det rör sig om mindre fel.
Under månad 7 till 24 (2 år) har du samma rätt att reklamera alla fel du upptäcker och allt ovanstående gäller även för dem. Det som skiljer är att du har en något begränsad rätt att reklamera fel som en besiktningsman borde ha upptäckt vid en slutbesiktning. Vänta därför inte med att reklamera fel till 2-årsbesiktningen. Du riskerar då att förlora din rätt till åtgärd eftersom du inte reklamerat inom 2 månader. Har du anlitat en kompetent besiktningsman så borde inte denna situation inträffa. För säkerhets skull så reklamera alla fel så blir det upp till EN att visa att de borde upptäckts.
Strax före 2-årsdagen bör man genomföra en besiktning med en oberoende besiktningsman, inte den som gjorde slutbesiktningen och inte någon från Garbo. Varför inte Garbo? Jo, Garbo tar inte upp fel som fanns vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte upptäckte. Garbo tar inte heller upp fel som fanns med i slutbesiktningen men ej åtgärdats. Oseriöst enligt min mening.
Från år 2 upp till år 10 har du fortfarande rätt att reklamera fel. Vad som skiljer då är att du själv måste visa att det är ett fel som du inte själv orsakat eller onormalt slitage. Benämns ofta “Dolda fel”. Tänk på att ett fel som kunde upptäckts på en 2-års besiktning riskerar att inte räknas som ett dolt fel.
För husleveransen gäller i stort sett samma men med skillnaden att du här har 3 års reklamstionsrätt. Detta gäller för allt som ingår i husleveransen inklusive vitvaror, mm. Vilken garantitid som t ex Miele har spelar ingen roll. Reklamera alltid till HL och eventuell säljare som skall åtgärda inom skälig tid. Begränsningen till 3 år gäller enligt min mening inte om du som konsument har skäl att förvänta dig att produkten skall ha en längre livslängd. Vitvaror skall ju hålla i minst 5-10 år så går någon vitvara sönder inom 10 år så reklamera och kräv att felet åtgärdas.
Har du frågor eller synpunkter på innehållet så lägg ett mail till info@ehus.nu.